Cholesterol

52Cholesterol to słowo, które wielu osobom spędza sen z powiek. Wielu z nas uważa, że to problem dotyczący głównie starszych osób, należy jednak mieć świadomość tego, iż tak naprawdę nawet ludzie w sile wieku mogą borykać się z tą substancją. Cholesterol kojarzy nam się głównie ze złem, z którym trzeba walczyć, z diaboliczną substancją, która sprawi, iż będziemy musieli wyrzucić z codziennej diety niejedną ulubioną potrawę , a w przyszłości być może doprowadzi nas do ciężkiej choroby jaką jest miażdżyca, wywołująca u wielu pacjentów zawały serca. Mało kto jednak wie, że tak naprawdę cholesterol nie musi być zły, a wręcz nie powinien. Każdy z nas bowiem ma w swoim organizmie „dobry” cholesterol, który pełni wiele ważnych funkcji, przede wszystkim jednak obniża on poziom „złego” cholesterolu we krwi. O co jednak tak naprawdę chodzi z tym złym i dobrym cholesterolem? Dobry cholesterol, bądź fachowo HDL, czyli lipoproteiny o wysokiej gęstości krąży w naszej krwi i oczyszcza ją ze złego cholesteroli, fachowo oznaczanego jako LDL, czyli lipoprotein o małej gęstości. Brzmi to nieco enigmatycznie, jednak tak naprawdę powinniśmy mieć świadomość tego, iż owe obco brzmiące słowa mają nieoceniony wpływ na stan naszego zdrowia. Przede wszystkim zbyt duża ilość złego cholesterolu powoduje odkładanie się złogów na ścianach naczyń krwionośnych. Przez to zmniejsza się ich światło, przez co krew przepływa przez nie z utrudnieniem. W poważniejszych stadiach tych chorób łatwo dochodzi do zatorów, które mogą prowadzić do groźnych chorób takich jak nadciśnienie tętnicze, czy wreszcie udary, wylewy i zawały serca. Warto mieć świadomość tego, iż poziom cholesterolu w naszym organizmie w dużej mierze uwarunkowany jest naszą dietą oraz trybem życia. Siedząca praca w połączeniu z wysokotłuszczową dietą oraz brak ruchu w czasie wolnym sprawia, że nasz organizm nie może poradzić sobie ze zbyt wysoką liczbą złego cholesterolu, który z tygodnia na tydzień coraz bardziej blokuje nasze naczynia krwionośne. Powinniśmy mieć świadomość tego, iż walkę ze złym cholesterolem można toczyć na dwa sposoby. Przede wszystkim powinniśmy oczywiście starać się ograniczyć liczbę nowopowstałych cząsteczek złego cholesterolu, poza tym ważne jest również zwiększanie liczny dobrego cholesterolu, która bezpośrednio wpływa na zmniejszenie liczy cząsteczek LDL. Jednym z ważnych aspektów, mogących prowadzić do podnoszenia poziomu HDL będzie na przykład wprowadzenie do codziennego życia ćwiczeń fizycznych, które pozwolą nam zredukować masę ciała. Jazda na rowerze, aerobik czy chociażby codzienne spacery mogą sprawić, iż nasz organizm o wiele lepiej będzie radził sobie ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu. Poza tym do podniesienia poziomu dobrego cholesterolu niezbędna nam będzie modyfikacja naszej diety. Powinny się w niej znaleźć nienasycone kwasy tłuszczowe, które przybierają formę cis, a nie trans. W tym celu warto skonsultować się z lekarzem, który z pewnością poradzi nam usunięcie z diety wysokotłuszczowych, kalorycznych produktów.