Witaminy

21Rodzice od dziecka wpajają nam, iż witaminy to samo zdrowie i powinniśmy przyjmować je z każdym posiłkiem. Nic zatem dziwnego, iż przez całe życie egzystujemy w przekonaniu, że warzywa i owoce to dobro, które dostarcza nam niezbędnych witamin, jeśli jednak zapytać nas o inne źródła tych składników, z pewnością wielu z nas znajdzie trudności w ich sprecyzowaniu. A tak naprawdę witaminy kryją się niemal wszędzie, trzeba tylko znaleźć je w takiej postaci, którą nasz organizm będzie w stanie przyswoić. Wielu z nas wydaje się, że najprościej jest skorzystać z gotowych preparatów, które zapewnią nam dostęp do wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Należy jednak mieć świadomość tego, że witaminy syntetyczne są znacznie słabiej przyswajalne przez nasz organizm i to, że na opakowaniu jest napisane, iż jedna kapsułka danego preparatu zaspokoi nasze dzienne zapotrzebowanie na daną substancją, nie znaczy wcale, że nasz organizm będzie w stanie przyswoić ją w stu procentach. Warto pamiętać również o tym, że niektórych opakowaniach z witaminami i minerałami podana jest dokładna pora, o której powinno przyjmować się taki specyfik. Niektóre z nich przyjmuje się bowiem w trakcie posiłku lub bezpośrednio po nim, aby zwiększyć przyswajalność określonych substancji. Nie zmienia to jednak faktu, iż witaminy, które przyswajamy wraz ze spożywanym każdego dnia posiłkiem będą dla naszego organizmu o wiele bardziej wartościowe. Większość z nas poszukiwanie witamin zacznie od standardowych owoców i warzyw, jednak i w tym przypadku należy mieć świadomość tego, iż obróbka warzyw i owoców może spowodować, iż tak naprawdę staną się one bezwartościowe. Nie da się ukryć, iż najbogatsze w witaminy są świeże warzywa i owoce, pod wpływem gotowania bowiem większość składników jest wypłukiwana i rozkładana. Tak naprawdę mieści się ona w wodzie, którą zwykle wylewamy do zlewu, a nie w samych warzywach. Z tego względu należałoby pomyśleć o chrupaniu świeżej marchewki czy ogórków. Jeśli jednak do naszej potrawy potrzebujemy ciepłych warzyw warto pomyśleć o gotowaniu na parze, które pozwoli nam na zachowanie wartościowych składników. Poza tym przy przygotowywaniu sałatek warzywnych warto pamiętać o tym, iż niektóre substancje łatwiej przyswajalne są na przykład po dodaniu oliwy z oliwek. Jeśli chodzi o warzywa sprawa zdaje się być o wiele prostsza, ponieważ smakują one wyśmienicie bez jakiejkolwiek obróbki i większość osób spożywa jest w czystej postaci. Jednak nie tylko warzywa i owoce mogą stanowić drogocenne dla naszego organizmu źródło witamin. Warto pomyśleć również o rybach, które są źródłem kilku witamin z rodziny B. Witaminy z pewnością znajdziemy również w takich produktach jak owoce morza, pieczywo pełnoziarniste czy drożdże. Nie zabraknie ich również w jogurtach, maślankach czy też kefirach. Warto zatem umieścić te składniki nie tylko we własnej diecie, ale również w diecie małych dzieci, które do prawidłowego wzrostu i rozwoju będą potrzebować witamin i minerałów. Witaminy mogą pomóc również ludziom w podeszłym wieku zachować zdrowie i witalność.

Odchudzanie

31Chociaż na światowych wybiegach od dłuższego czasu planowana jest modowa rewolucja, a rozmiar zero ma zostać wyparty przez kobiety o okrąglejszych kształtach to tak naprawdę do samozadowolenia z siebie wiele kobiet wciąż potrzebuje szczupłej sylwetki. Czy jednak odchudzanie się zawsze ma sens? Żeby zacząć odchudzanie, które przyniesie oczekiwane rezultaty przede wszystkim powinniśmy zastanowić się nad przyczynami naszej nadwagi. Mogłoby wydawać się, iż wszystko jest dość oczywiste i tak naprawdę nie ma się nad czym rozwodzić, jednak w gruncie rzeczy może okazać się, że otyłość to dość zawiły i złożony problem, którego nie da się zwalczyć żadną dietą cud. Często zdarza się bowiem, iż otyłość wiąże się bezpośrednio te stanem chorobowym i w niejednym przypadku jest symptomem danej choroby. Otyłość może być również związana z zaburzeniem gospodarki hormonalnej naszego organizmu, w tym często występuje przy problemach z tarczycą. Zanim zatem zaczniemy przygodę z drakońskimi dietami, powinniśmy skonsultować nasz problem z lekarzem, który będzie w stanie określić, czy nasza nadwaga to tylko i wyłącznie wynik naszego zaniedbania, czy też może nasz problem ma swoje medyczne podłoże. Niemniej jednak powinniśmy mieć świadomość, iż w obu przypadkach walka z otyłością jest ciężką pracą i wymaga bardzo dużo samozaparcia, a przede wszystkim trwałej zmiany nawyków żywieniowych i trybu życia. Skąd w ogóle bierze się otyłość? Nadmierne kilogramy to nic innego jak nagromadzona tkanka tłuszczowa, warto przy tym nadmienić, iż komórki tłuszczowe produkowane są głównie w wieku niemowlęcym, dlatego też powinniśmy zadbać o to, by nie przekarmiać dzieci. Nie znaczy to jednak, że małe grubaski nie wyrosną ze swojej nadwagi, gdyż w wielu przypadkach w okresie dojrzewania wraz ze zmianą sylwetki i wzrostem organizmu ilość zgromadzonego tłuszczu maleje. Poza tym należy mieć świadomość tego, iż w wielu przypadkach otyłość może być uwarunkowana genetycznie i nawet pomimo wszelkich starań zrzucenie zbędnych kilogramów może okazać się bardzo trudne. Warto również pamiętać, iż otyłość mogą wywołać przyjmowane leki, między innymi sterydy, jeśli zatem jesteśmy w trakcie leczenia i zaczynamy przybierać na wadze może to mieć związek z substancjami, zawartymi w lekach. Kiedy już stwierdzimy, jakie są przyczyny naszej otyłości i czy mamy szanse na podjęcie skutecznej walki z tym problemem, możemy zacząć od wprowadzania zmian w nasze życie. Warto przy tym zwrócić się do dietetyka bądź też poszukać diety w Internecie. Przy czym pamiętać należy, że bez wysiłku fizycznego zmniejszenie ilości spożywanych kalorii na niewiele się zda, bowiem nawet jeśli zdołamy zrzucić kilka kilo, co pewnie prędzej czy później nastąpi, to i tak będziemy musieli zmierzyć się z pomarszczoną, pozbawioną elastyczności skórą. Aktywność fizyczna pomoże nam wzmocnić nie tylko mięśnie, ale także i skórę, zapobiegając jej zwiotczeniu. Z tego też względu powinniśmy znaleźć czas na wprowadzenie do naszego życia chociażby odrobiny sportu.